D i a n e   B e r t o l o
(√Čtats-Unis / United States)
channelUntitled, 2000

 

Avec channelUntitled, Diane Bertolo s'intéresse à l'histoire des technologies de la communication, qui ont permis aux individus de transmettre des messages à distance, et ont ainsi fait progresser, lors de chacune de ces inventions, la «mort du contact humain». Prenant comme exemples les trois instruments de «contact» que sont le téléphone, l'ordinateur et la radio, cette oeuvre porte à réfléchir sur la matérialisation de l'intangible, sur la manifestation de l'invisible, sur les rapports entre la présence et l'absence de l'individu, sur le devenir du corps dans les contextes créés par les télécommunications.

«An electrically transmitted voice is not a real voice.»(...) «We've all grown used to these simulacra of ourselves, but when you stop and think about it, the telephone is an instrument of distortion and fantasy. It's communication between ghosts, the verbal secretions of minds without bodies.[1]» Il est remarquable, en effet, de constater que le retrait physique des interlocuteurs a été comblé par la présence de spectres dans les croyances populaires, prenant le relais, servant d'intermédiaires entre les émetteurs et les récepteurs, puisqu'il doit bien y avoir quelqu'un qui fait le travail, qui remplace l'individu là où il n'est plus. Ainsi, «par leur présence incessante au milieu de nous, les Esprits sont les agents de divers phénomènes.[2]» channelUntitled met en relief le fait que l'histoire des technologies de la communication est traversée par des esprits, que dans sa conquête de l'invisible, l'être humain a croisé des fantômes sur son chemin. La captation, le branchement, la connexion rencontrent ici la perception extrasensorielle. L'oeuvre mise sur cette association surprenante, l'univers de l'irrationnel envahissant, alors qu'il paraît lui être diamétralement opposé, celui de la technique.

«Les tenants de la transcommunication n'en affirment pas moins à nouveau qu'un jour on pourra communiquer en direct avec l'au-delà comme on peut se brancher sur le canal d'un poste de radio ou de télévision. Ce ne serait qu'une question d'appareillage convenablement adapté aux différents plans du réel, l'ici-bas et l'au-delà.[3]» Même s'il est communément accepté que ce qui échappe à la perception n'est pas forcément inexistant, il subsiste toujours des doutes dans les croyances populaires, sur les origines véritables des techniques, et ce, tout au long de leur développement. «Telephony itself arrived at a time when electricity was closely identified with a spiritual and/or cosmic force, and electronic transmission with the movement of the soul through worldly and heavenly spheres.[4]» Dans channelUntitled, ces voies de communication, ces «canaux» deviennent ici des conduits invisibles, des «channels», peuplés d'êtres trépassés se manifestant sans avoir été directement convoqués. L'oeuvre fait état d'actes d'interférence, de l'interposition de spectres pouvant faire échec à l'échange recherché. C'est ainsi que la mort et les morts, retirés de la vie, niés, s'imposent, se fraient un chemin jusque dans le monde des vivants, au sein même de ces techniques, et que le Web, en tant qu espace ambigu, sert à son tour à les accueillir.

S.P.

[1] Paul Auster, Moon Palace, New York, Penguin, 1989, p. 26.[retour]
[2] Edgar Morin, L'homme et la mort, Paris, Seuil, 1970, p. 179.[retour]
[3] Jean Vernette, L'au-delà, Paris, PUF, 1998, p. 119.[retour]
[4] Frances Dyson, "When is the ear Pierced", Immerse in Technology, Art and Virtual Environments, The MIT Press, 1996, p. 75.[retour]

bio de l'artiste

 

 

In channelUntitled, Diane Bertolo explores the history of communication technologies that have allowed us to transmit messages over distance and have therefore contributed, by the invention of each new device, to the "the death of human contact." Using the examples of three "contact" instruments the telephone, the radio and the computer the work is a reflection on the materialization of the intangible, the manifestation of the invisible, the relationship between the presence and the absence of the individual, and the future of the body in the contexts created by telecommunications.

"An electrically transmitted voice is not a real voice.(...) We've all grown used to these simulacra of ourselves, but when you stop and think about it, the telephone is an instrument of distortion and fantasy. It's communication between ghosts, the verbal secretions of minds without bodies."[1] In fact, it is surprising to realize that, when these inventions came into use, the absence of physical proximity between the speakers was explained in the popular mind by the presence of ghosts, who bridged the gap and served as intermediaries between emittors and receptors because someone or something had to be doing the job in the place of the person who was no longer there. Thus, "by their constant presence among us, spirits are the agents of a wide range of phenomena."[2] channelUntitled proposes that the history of communication technology is filled with spirits, that in their conquest of the invisible, human beings have run across ghosts along the way. Plugging in, transmitting and connecting meet extrasensory perception here. The premise of the work rests on this surprising association: the world of the irrational invading the technical world, even though they appear to be diametrically opposed to each other.

"Those who believe in transcommunication are once again positively affirming that we will be able to communicate with the beyond in the same way that we can switch on a radio station or a television channel. According to them, it is simply a matter of properly adapting the equipment to the different levels of reality, here and on the other side."[3] Even though it is commonly accepted that what cannot be seen is not necessarily non-existent, there are still lingering doubts about the veritable origins of these inventions, and this has been the case throughout their development. "Telephony itself arrived at a time when electricity was closely identified with a spiritual and/or cosmic force, and electronic transmission with the movement of the soul through wordly and heavenly spheres."[4] In channelUntitled, these communication lines, these channels, are invisible conduits peopled by souls that manifest themselves without having been directly summoned. In the work, acts of interference occur: the interposition of ghosts can block the desired exchanges. In this way, death and the deceased, removed from life and denied by the living, find their way back to the world and impose themselves by means of these techniques; now it is the Web's turn, as an ambiguous space, to receive them.

S.P.

[1] Paul Auster, Moon Palace, New York, Penguin, 1989, p. 26.[return]
[2] Edgar Morin, L'homme et la mort, Paris, Seuil, 1970, p. 179.[return]
[3] Jean Vernette, L'au-delà, Paris, PUF, 1998, p. 119.[return]
[4] Frances Dyson, "When is the Ear Pierced", Immerse in Technology, Art and Virtual Environments, The MIT Press, 1996, p. 75.[return]

artist's bio